از کشت و صادرات "زعفران" در کرمانشاه غافل نشویم/ آماده‌ایم انجمن زعفران راه‌اندازی کنیم

1402/10/10 12:21 اخبار و رویداد ها
ioaksh از کشت و صادرات "زعفران" در کرمانشاه غافل نشویم/ آماده‌ایم انجمن زعفران راه‌اندازی کنیم

ناصر مرادی نایب رئیس انجمن ارگانیک استان کرمانشاه از زعفران به عنوان یک ظرفیت مهم بخش کشاورزی کرمانشاه یاد کرد و با بیان اینکه اقبال کشاورزان به کشت این محصول بیشتر شده، گفت: آماده‌ایم انجمن زعفران را در استان راه‌اندازی کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه و نایب رئیس انجمن ارگانیک استان کرمانشاه و از زعفران به عنوان یک ظرفیت مهم بخش کشاورزی کرمانشاه یاد کرد و با بیان اینکه اقبال کشاورزان به کشت این محصول بیشتر شده، گفت: آماده‌ایم انجمن زعفران را در استان راه‌اندازی کنیم.

ناصر مرادی نائ در گفت و گو با ایسنا، از زعفران به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم کشاورزی کرمانشاه یاد کرد و افزود: در سالیان قدیم و حتی قبل از خراسان، کرمانشاه خواستگاه تولید زعفران بوده و کشت این محصول در کرمانشاه انجام می‌شده است.

وی با اشاره به کیفیت زعفران تولیدی در کرمانشاه، یادآور شد: خوشبختانه اکنون اقبال کشاورزان استان نیز به کشت این محصول افزایش یافته است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه یکی از دلایل لزوم توجه به کشت زعفران را نیاز آبی پایین این محصول دانست که با توجه به شرایط خشکسالی که اکنون با آن مواجهیم بسیار حائز اهمیت است و اظهار کرد: زعفران تنها به دوبار آبیاری در ماه‌های شهریور و مهر نیاز دارد و بسیار کم آب‌بَر است.

به گفته مرادی، کشت زعفران از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است، زیرا در حال حاضر هر کیلوگرم زعفران حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر هکتار کشت زعفران در سال‌های چهارم و پنجم می‌تواند تا بیش از هفت کیلوگرم نیز تولید داشته باشد که رقم قابل توجهی است و مجموع این موارد اقبال کشاورزان به کشت زعفران را افزایش داده و از کشت آن نیز خوب جواب گرفته اند.

مرادی از زعفران به عنوان یک محصول مهم صادراتی نیز یاد کرد که متقاضی فراوانی در کشورهای همجوار و حتی کشورهای اروپایی دارد و از همین رو تولید این محصول علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌تواند بعد صادراتی نیز داشته باشد.

وی سپس به پیگیری‌های اتاق بازرگانی برای راه‌اندازی انجمن زعفران در استان کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: جلساتی هم در این خصوص برگزار شد، اما مانع اصلی این است که اعضای انجمن باید کارت بازرگانی داشته باشند و چون برخی از کشاورزان و تولیدکنندگان شرایط گرفتن کارت بازرگانی را ندارند، روند کار دشوار می‌باشد.

نائب رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه همچنان آماده راه‌اندازی انجمن زعفران هستیم، گفت: تا زمان تشکیل این انجمن، می‌توان کمیته‌ای مخصوص محصول زعفران را ذیل انجمن ارگانیک کرمانشاه راه‌اندازی کرد.

در حال حاضر در استان کرمانشاه حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت زعفران است و پیش بینی می‌شود امسال تولید این محصول به حدود ۳.۵ تن برسد.

isna.ir/news/1402100503103/از-کشت-و-صادرات-زعفران-در-کرمانشاه-غافل-نشویم-آماده-ایم-انجمن

ثبت نظرات ارزشمند شما





لطفا متن بالا را وارد کنید


نظرات